FLOWmotion

FLOWmotion

Wat gebeurt er eigenlijk met je wanneer je in flow komt.

Voordat je in flow komt waarin je op je best presteert, beland je vaak eerst in een gevecht, een struggle. Dat kan zijn een struggle met je eigen gedachten, je motivatie, of als ik ga surfen met de elementen. Zeker wanneer de uitdaging hoog is, hoge golven en harde wind. Nu is het belangrijk om door te zetten, te focussen en het doel scherp voor ogen te houden. Je bent namelijk snel in de verleiding om af te haken. Je moet het gevecht echt even aangaan en een exit zien te voorkomen. Stoppen is vaak makkelijker dan doorzetten, het helpt vaak om het doel overzichtelijk en haalbaar te maken zonder dat je de uitdaging er uit haalt.

Lukt het om te focussen en vast te houden aan je doel zal je worden beloond. Je merkt dat het gevoel van dreigend gevaar, de druk of stress die je voelt tijdens de struggle fase zal verdwijnen. Geef jezelf feedback  door je te realiseren dat je de situatie stapje voor stapje onder controle krijgt, signaleer ook de feedback uit de omgeving. Het lukt je steeds meer om het gevecht los te laten en je aan te passen aan de omstandigheden en je vaardigheden en talenten in te zetten om te doen wat nodig is om je doel te halen.

Is de taak eenvoudig dan moet je nog even oppassen dat je niet in slaap valt (meditatie, boek lezen, film kijken etc.). Bij mijn sport of werk hoef ik daar niet bang voor te zijn. Blijf je bij de les dan kom je in een low flow fase waarin je de situatie beheerst zoals bijvoorbeeld bij auto rijden of activiteiten waarbij de uitdaging beperkt is.

Blijf je in deze fase de uitdaging opzoeken, je focussen en concentreer je je intens dan is de kans heel groot dat je in de zone of in deep flow beland. Je wordt één met hetgeen wat je doet. Je hoeft er niet over na te denken.  Je voelt precies aan wat er moet gebeuren en het lijkt allemaal vanzelf te gaan zonder moeite.

Deep flow is where the magic happens. Je verliest het besef van tijd honger en dorst, je hebt geen zelfkritiek en gaat helemaal op in wat je doet. Je zet een topprestatie neer, breekt records, iets wat nooit eerder lukte lukt nu wel en je wordt beloond met een heerlijk gevoel.

Zodra je uit de flow staat komt en je zelfreflectie komt weer op gang kom je in de herstel fase. De vermoeidheid begin je te voelen, misschien heb je ineens ongelooflijk veel honger. Het kan zijn dat er opeens uren voorbij zijn gevlogen. In deze fase leer je super snel. Je brein slaat alles zorgvuldig op zodat je de volgende keer weer verder kan gaan waar je gebleven was. Je leert 200% sneller Heerlijk…..

Ralph Bleeker

surfer, ondernemer, bedrijfseconoom

400dpiLogo

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Pin It on Pinterest

Share This

Share This

Share this post with your friends!